Wat is bedrijfswaardering

30 mei 2019
Door:

Bedrijfswaardering uitgelegd

Bedrijfswaardering is het vaststellen van de waarde van een bedrijf op een bepaald moment.

De reden om een bedrijfswaardering te laten opmaken kan heel divers zijn. De meest voor de hand liggende reden is de koop of verkoop van het bedrijf, maar er kunnen bijvoorbeeld ook fiscale redenen zijn om een bedrijfswaardering te laten opmaken. Bijvoorbeeld bij schenking. De Belastingdienst kijkt bij bedrijfswaarderingen ook telkens kritisch mee, helemaal als het gaat om schenkingen.

Verschillende berekeningsmethoden

Er zijn meerdere methoden om de waarde van een bedrijf te berekenen. Die verschillende methoden hebben ook verschillende uitkomsten. De bekendste methoden zijn de Discounted Cash Flow methode (DCF), de Goodwill methode en de rentabiliteitswaarde methode. Hieronder worden ze alle drie heel in het kort behandeld.

Discounted Cash Flow methode

De DCF methode berekent de toekomstige kasstromen en vertaalt deze naar de contante waarde. De waarde van het bedrijf wordt dus bepaald aan de hand van de verdiencapaciteit gedurende een aantal jaren. Hoeveel jaren worden meegenomen is afhankelijk van branche en van de onderhandelingen. Deze methode wordt ook vaak door de Belastingdienst verlangd.

Goodwill methode

De Goodwill methode gaat uit van de intrinsieke waarde van het bedrijf en de genormaliseerde winst die met een bepaalde factor wordt vermenigvuldigd. Die factor is weer afhankelijk van branche en onderhandeling tussen verkoper en koper.

Rentabiliteitswaarde methode

De rentabiliteitswaarde methode gaat uit van de genormaliseerde resultaten (netto winst) van het laatste jaar of de laatste x jaren en trekt die resultaten door naar de komende jaren. Die toekomstige resultaten worden contant gemaakt aan de hand van de rentabiliteitseis van de koper. In het MKB wordt vaak een rentabiliteitseis gehanteerd die ligt tussen de 15% en 25%.

“Genormaliseerd” betekent dat alle incidentele baten en lasten uit het resultaat wordt gehaald. De incidentele meevaller of tegenvaller is eenmalig en wordt niet verwacht dat die in de toekomst het resultaat zal beïnvloeden.

Meer weten over “Wat is bedrijfswaardering”?

Neem direct contact op

Voeg een reactie toe

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Blijf op de hoogte van interessant nieuws en branche-ontwikkelingen.
Bedankt voor het aanmelden! Je moet alleen nog even je e-mailadres bevestigen. Controleer je e-mail en volg de instructies.
Je e-mailadres wordt nooit gedeeld met derden.
Weet je zeker dat je niet op de hoogte wil blijven?
×
×
WordPress Popup Plugin