onze klanten

Een goede boekhouder vinden doe je zo!

1 augustus 2019
Door:

Hoe weet je wat een goede accountant of een goede boekhouder is? En waar vind je die dan? Veel ondernemers zitten met deze vragen, want ik hoor ze maar al te vaak voorbij komen. Da’s een goed teken, want het hebben van een goede accountant is een randvoorwaarde voor het succes van jouw onderneming.

Wat is een goede accountant of een goede boekhouder?

Een accountant is in de basis iemand die:

  • jouw boekhouding op orde houdt;
  • jouw jaarrekening en aangiften opstelt en bespreekt;
  • je niet te veel belasting laat betalen;
  • je ondersteunt bij alle uitdagingen die op jouw pad komen;
  • je helpt goede ondernemersbeslissingen te nemen.

Wat moet een goede accountant kunnen?

Een goede accountant moet:

  • het vak goed beheersen;
  • heel goed kunnen luisteren;
  • gevraagd en ongevraagd adviseren, bijvoorbeeld inzake veranderende wetgeving;
  • geen vermijdbare fouten maken;
  • goed kunnen communiceren met jou, jouw bank, de Belastingdienst en andere partijen;
  • de relevante wetgeving kennen en zijn kennis actueel houden, zoals de wet op de jaarrekening, fiscale wetgeving, cao’s en loonbelastingwetten.

Wat moet een goede accountant je bieden?

Verder moet een goede accountant beschikken over:

  • een moderne werkomgeving met op de cloud (Internet) gebaseerde applicaties en databases;
  • de mogelijkheid om jou 24/7 online toegang te geven tot jouw eigen informatie;
  • de mogelijkheid om een werkverdeling te maken, wat doe jij en wat doet hij, gebaseerd op één homogene omgeving / gegevensvastlegging;
  • hulpmiddelen / tools (bijvoorbeeld scan en herken faciliteiten) waardoor de boekhouding heel efficiënt kan worden georganiseerd;
  • een omgeving die de ondernemer in staat stelt om goed inzicht te krijgen in het reilen en zeilen van zijn onderneming (dashboards, management informatie, analyses, forecasts).

Niet voor elke ondernemer zijn al deze zaken even belangrijk of interessant. Pik eruit wat voor jou belangrijk is en vraag ernaar als je in gesprek gaat met een kandidaat-boekhouder.

Wat moet een goede accountant nog meer hebben?

Zoals wij ernaar kijken is het hiermee niet afgelopen. Jij als moderne ondernemer komt heel veel vragen en uitdagingen in jouw leven tegen en daar moeten antwoorden en oplossingen voor worden gezocht. Daarom verwacht je van een goede accountant veel meer dan bovenstaande.

Je wilt één vertrouwenspersoon (one-stop-shopping) waarmee je alles kunt bespreken en waar je jouw uitdagingen kunt neerleggen. Je wilt niet voor iedere vraag die op jouw pad komt moeten zoeken naar mensen die jou daarbij kunnen helpen.

Jouw financiële huisarts

Een moderne, goede accountant moet daarom een soort financiële huisarts voor je zijn. Als ondernemer moet je met al jouw vragen naar die vertrouwenspersoon toe kunnen gaan. En net zoals bij een (medische) huisarts kan de accountant je helpen of verwijst hij je door naar een specialist.

Ook in de accountancy zijn er specialisten met heel uiteenlopende disciplines. Denk bijvoorbeeld aan:

  • fiscalisten;
  • internationale belastingdeskundigen;
  • arbeidsrecht advocaten;
  • mediators;
  • economen;
  • HR-adviseurs;
  • loopbaancoaches;
  • budgetcoaches;
  • subsidie adviseurs;
  • aanbestedingsspecialisten;
  • burn-out therapeuten;
  • re-integratie ondersteuners, -adviseurs;
  • specialisten o.g.v. pensioenen en inkomensverzekeringen;
  • recruiters (werving- en selectie specialisten).

En denk nu niet: dat heb ik allemaal niet nodig. Als ondernemer krijg je met heel veel zaken te maken waarvan je nooit had gedacht dat je die zou tegenkomen.

Waar vind je een goede boekhouder?

Er zijn meer dan 21.000 financieel dienstverleners (lees: boekhouders en accountants) in Nederland. Dat zijn er dus heel veel. Maar niet iedere boekhouder beheerst het vak even goed en besteedt genoeg tijd aan het actueel houden van zijn kennis. Er zijn ook boekhouders die het niet zo nauw nemen met het leveren van de kwaliteit die de ondernemer vraagt en nodig heeft.

Als je weet dat jij als ondernemer eindverantwoordelijk bent voor alle verplichtingen die de overheid, de gemeente en de bank jou oplegt, dan begrijp je dat je grote risico’s loopt als je met een verkeerde partij in zee gaat.

Het is dus erg belangrijk een kantoor te kiezen dat kennis van zaken heeft, kwaliteit levert, betrouwbaar is én onze visie deelt inzake one-stop-shopping. Het kantoor moet  jou kunnen ondersteunen bij alle verplichtingen én bij alle vragen en uitdagingen die jij in de komende jaren gaat tegenkomen.

Er zijn wat kenmerken en verschillen aan te duiden tussen de grotere en de kleinere accountants- administratiekantoren. Onderstaande geldt uiteraard niet voor alle kantoren, er zijn altijd uitzonderingen.

Grotere accountantskantoren

De grotere accountantskantoren zijn bezig om multidisciplinaire afdelingen op te zetten waardoor ze die rol van financiële huisarts voor hun MKB-klanten kunnen oppakken. Sommige grote kantoren beschikken daar al over. Alleen wat ik vaak hoor over grotere kantoren is dat ze duur en onpersoonlijk zijn. Een voordeel is dat ze je met alle uitdagingen die je tegenkomt kunnen helpen.

Kies je voor een groot kantoor, dan weet je dat je een van vele klanten bent. Dat ieder uurtje van iedere medewerker declarabel moet zijn, maar ook dat je met veel van jouw vragen bij ze terecht kunt.

Kleinere accountantskantoren

De kleinere kantoren beschikken door hun eigen omvang en de omvang van hun klantenkring niet over de mogelijkheid om zelf veel van de gevraagde expertises in huis te halen. Sommige zullen voor een specifiek probleem al met een andere specialist samenwerken.

Om de vergelijking met de medische wereld te maken: jouw huisarts werkt samen met een oogarts. Maar heb je een probleem met jouw kaak, dan moet je zelf op zoek naar een kaakchirurg.

Een groot voordeel van een kleiner kantoor is dat ze meestal beter betaalbaar zijn en veel persoonlijker kunnen omgaan met hun MKB-klanten.

Kies je voor een kleiner individueel kantoor, dan weet je dat je niet met alle problemen/vragen bij ze terecht kunt, maar dat je meestal wel persoonlijke aandacht krijgt die beter betaalbaar zal zijn. Check wel of ze beschikken over moderne tools, zoals een omgeving in de cloud en  applicaties. Beschikken ze daar niet over, dan zullen de producten die ze leveren in veel gevallen duurder uitvallen. Let ook op continuïteit van hun bedrijfsvoering. Is alles afhankelijk van één persoon?

Netwerkorganisatie

Een mooie tussenvorm is een netwerkorganisatie die bestaat uit kleinere kantoren en specialistische bureaus. Je kunt daar terecht met elke vraag die je tegenkomt en vanuit de individuele kleinere kantoren blijven de persoonlijke aanpak en de aangename tarieven gegarandeerd. Vanuit de centrale netwerkorganisatie worden de deelnemers voorzien van adviezen en ondersteuning op allerlei gebied waardoor ook de kwaliteit van de individuele organisatie zal toenemen. Ook zal de continuïteit dan gewaarborgd zijn.

Kies je dus voor een deelnemer van een netwerkorganisatie, dan kies je voor het beste van twee werelden. Aan de ene kant heb je de brede ondersteuning, de continuïteit en de kwaliteit van de grotere kantoren. En aan de andere kant profiteer je van de persoonlijke aandacht en betere tarieven van de kleinere kantoren.

Meer weten over “Een goede boekhouder vinden doe je zo!”?

Neem direct contact op

Voeg een reactie toe

Gratis e-book: Hoe start ik mijn eigen onderneming?
30 pagina's vol handige tips voor starters én MKB-ondernemers die al op weg zijn.*
*Maandelijks ontvang je daarnaast onze nieuwsbrief met de laatste ontwikkelingen op financieel, fiscaal en personeel gebied. Natuurlijk wordt je e-mailadres nooit gedeeld met derden.
Weet je zeker dat je het gratis e-book niet wilt ontvangen?
×
×
WordPress Popup Plugin
Shopping cart0
There are no products in the cart!
Continue shopping
0