personeel werven

9 belangrijke punten voor de aantrekkelijke werkgever

Wat is een aantrekkelijke werkgever volgens de moderne werknemer?

Uit diverse recente onderzoeken blijkt dat de arbeidsmarkt behoorlijk overspannen begint te raken. Meer dan 80% van de werkgevers heeft nu al grote moeite om de juiste mensen aan te trekken. Hoe zorg je ervoor dat goede werknemers* voor jouw organisatie kiezen? En niet minder belangrijk, hoe zorg je ervoor dat de goede mensen die je hebt, bij je blijven? In deze blog lees je hoe je een aantrekkelijke werkgever wordt.

Net zoals jij je in jouw marketing- en verkoopbeleid afvraagt welke behoeften jouw toekomstige klant heeft, zal je je hier moeten afvragen wat de wensen en eisen zijn van jouw toekomstige medewerker.

Goede balans en moderne tools

In algemene zin kunnen we stellen dat de jonge(re) werknemer [generatie Y (1980-1996) en generatie Z (1996-2010)] een goede balans wil tussen werk en privé, goede opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden, maar ook een stuk vrijheid en zelfstandigheid om zijn werk te doen. De moderne werknemer wil serieus worden genomen en gehoord worden. En hij wil moderne tools, dat is ‘ie thuis namelijk ook gewend. Hij betaalt, shopt, reist, speelt en communiceert digitaal, dus verwacht hij dat ook in de werkomgeving. Laat hem allerlei papieren formulieren invullen en hij haakt af. En het fenomeen “thuiswerken” is mede dankzij de corona-crisis belangrijker geworden voor veel werknemers. Als het enigszins kan, maak daar ruimte voor.

Wat te kiezen hebben

In financiële zin verwacht hij een redelijk salaris, een goede pensioenvoorziening en goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Bij die laatste wil hij wel wat te kiezen hebben, dus enige vrijheid zal hij op prijs stellen. Een bonusregeling wordt door velen ook gewaardeerd. Een prestatiebeloning vindt niet iedereen even aantrekkelijk, pas daar dus mee op. Je hebt daar wel een bepaald type mens voor nodig. Het type dat om kan gaan met (wat meer) risico en onzekerheid. De oudere generaties [babyboomers (1950-1965) en generatie X (1965-1980) hechten bijvoorbeeld meer aan een goede pensioenvoorziening en voldoende ontwikkelingsmogelijkheden om hun inzetbaarheid op peil te houden.

Hoe onderscheid ik mij als werkgever?

Alles begint natuurlijk met het binnenhalen van mensen die goed passen in de functie die vacant is. Jouw reputatie als aantrekkelijke werkgever kan daarbij een rol spelen, maar voor een kleinere werkgever geldt dat die reputatie vaak maar in een kleine cirkel rondom de organisatie bekend is. Daar kan je dan niet op bouwen als je uit die grote arbeidsmarkt moet vissen.

Ga digitaal

Wat in ieder geval helpt, is om de drempels om te solliciteren zo veel als mogelijk weg te halen. Een sollicitant die eerst een half uur bezig is om allerlei informatie (voor de zoveelste keer) in te typen, haakt direct af. Veel vacatures (de meeste inmiddels) worden op een mobiel apparaat gelezen en reageren moet dan ook snel en gemakkelijk kunnen, bijvoorbeeld via hun LinkedIn- of Facebook-profiel. We raden je aan om diezelfde platforms te gebruiken om jouw vacature (mede) op te plaatsen.

Met Facebook is dit al mogelijk in de USA en Canada en binnenkort ook in Europa. Met LinkedIn is dit al langer mogelijk. Als je niet precies weet hoe je dit moet aanpakken: in het netwerk van Masters netwerk is die kennis aanwezig. Vraag het jouw Master of neem dan contact op met een van onze HR & payroll specialisten.

Tijdens het kennismakingsgesprek kun je laten zien dat alle medewerkers toegang hebben tot moderne hulpmiddelen. Zo kunnen ze onder andere via een app verlof aanvragen, hun salarisstrook inzien, zelf kleine mutaties doen, hun declaratie indienen en hun functioneringsgesprek digitaal voorbereiden. Lees hierover meer in mijn blog over de voordelen van de digitale loonstrook.

Een aantrekkelijke werkgever biedt ontwikkelingsmogelijkheden

Verder laat je zien dat jouw arbeidsvoorwaarden kloppen met de verwachtingen van de sollicitant, bijvoorbeeld dat jij – meer dan gemiddeld – jouw medewerkers in staat stelt zich te ontwikkelen. Wist je dat 64,9% van alle medewerkers ontwikkelingsmogelijkheden** met een redelijk salaris prefereren boven een hoog salaris met minder mogelijkheden?

Betekenisvol werk

Jouw arbeidsvoorwaarden zijn dus belangrijk. Verschuil je daarbij niet achter de cao. Als je daaraan vasthoudt, weet jij zeker dat jij je niet onderscheidt van alle andere werkgevers in jouw branche. Een aantrekkelijke werkgever probeert er een schepje bovenop te doen en dan bedoel ik niet per se om hogere lonen uit te gaan betalen. Werknemers doen graag betekenisvol werk en hechten sterk aan hun ontwikkelingsmogelijkheden. Maak dus helder hoe zijn werk past in het gehele plaatje. Hoe hij dat plaatje ondersteunt en dus hoe belangrijk zijn werk is. Denk dan ook aan het verruimen en veranderen (snuffelstage, tijdelijke uitleen, mentoren) van de opleidingsmogelijkheden of het invoeren van meer flexibiliteit in het beloningspakket.

Wijzigingen in arbeidsvoorwaarden?

Met de invoering van de Werkkostenregeling (WKR) kan je als werkgever 1,7% (vanaf 2020, later in verband met corona tijdelijk verhoogd door de overheid tot  3,0%) van de loonsom gebruiken om allerlei leuke dingen te organiseren voor jouw personeel. Bedenk wel dat je dat slim en voorzichtig moet doen. Je kunt niet zomaar aangegane wijzigingen in de arbeidsvoorwaarden terugtrekken. Om de arbeidsvoorwaarden te veranderen heb je namelijk toestemming van de medewerker nodig. Wijzigingen aanbrengen in de arbeidsvoorwaarden die gunstig zijn voor de werknemer leiden zelden tot discussies; iedereen is er blij mee en zal er dus mee instemmen. Het wordt anders als de aanpassing een verslechtering betreft. Het helpt dan om vooraf de steun te krijgen van de ondernemingsraad of de personeelsvertegenwoordiging.

En wat als de werknemer niet akkoord gaat? De werkgever kan dit alleen maar aanpassen als in de arbeidsovereenkomst, de cao of het personeelshandboek is opgenomen dat de werkgever de voorwaarden eenzijdig mag aanpassen. Maar ook dan kan dat alleen als er een ‘zwaarwegend belang’ is voor de werkgever. Oppassen dus. Het is verstandig om vooraf dit soort aanpassingen door te spreken met een materiedeskundige, bijvoorbeeld een van onze HR & payroll specialisten.

Behoud jouw eigen medewerkers

Het vasthouden van goede, bekwame en gemotiveerde medewerkers is lastig in een tijd waarin ook andere werkgevers meedingen om de gunst van jouw medewerker. Het is ongelooflijk belangrijk om jouw organisatie goed te laten draaien en te laten groeien. En zomaar even een vervanger binnenhalen doe je niet. Dat kost veel geld en tijd. Geef dus veel aandacht aan jouw medewerkers. Wees die aantrekkelijke werkgever. Neem jouw medewerkers niet voor lief. Er wordt aan ze getrokken. Bij grotere werkgevers is het van belang dat jouw managers veel aandacht geven aan iedereen die voor ze werken. Ze vertegenwoordigen direct de werkgever in deze.

Een feitje: 72,2% van alle werknemers stelt het zeer op prijs als je als leidinggevende direct feedback geeft bij iedere handeling, in plaats van het jaarlijkse functioneringsgesprek.

Een aantrekkelijke werkgever zorgt voor zelfstandigheid en flexibiliteit

Medewerkers willen zelfstandig kunnen handelen en verantwoordelijkheid mogen nemen. Evenals flexibiliteit om zelf keuzes te maken binnen het arbeidsvoorwaardenpakket. Let daarbij goed op de eisen die de WKR oplegt en neem voor alle zekerheid contact hierover op met jouw dienstverlener.

Belangrijk is ook de wijze waarop er leiding wordt gegeven. Is dat inspirerend of demotiverend? Uit onderzoek blijkt dat haast iedereen behoefte heeft aan inspirerend leiderschap. Een aantrekkelijke werkgever inspireert en motiveert. Het geven van frequente/dagelijkse feedback wordt daarbij als zeer positief beschouwd.

De moderne werkgever zorgt voor regelmatige feedback en inspiratie

Uit onderzoek blijkt dus dat zowel jong als oud behoefte heeft aan regelmatige feedback en aan complimenten, dat ook de babyboomers grote behoefte hebben aan ontwikkelingsmogelijkheden en dat een demotiverende leidinggevende funest is voor het succes van jouw organisatie. En werken jouw medewerkers (veel) vanuit huis, geef ook dan met regelmaat een compliment, als ze de planning hebben gehaald, een goed stuk hebben opgeleverd, een goede review van een klant hebben gehad, en vul dit zelf maar verder in.

Sta dicht bij het personeel

In het MKB is de HR-taak vaak in handen van de financiële man of vrouw of van de directeur/eigenaar zelf. Uit bovenstaande blijkt wel hoe belangrijk het is dat veel van die taken worden uitgevoerd door de direct leidinggevenden. Zij staan tenslotte het dichtst bij het belangrijkste dat jouw organisatie bezit: jouw personeel.

Voetnoot

* waar in deze blog gesproken wordt van werknemer, medewerker en hij, worden zowel vrouwen als mannen bedoeld.

** BDO Accountants heeft onlangs een onderzoek uitgevoerd ‘Wat beweegt mijn medewerkers’ onder 1400 werknemers in alle geledingen (van klein tot groot) binnen het MKB. Verschillende conclusies uit dit onderzoek zijn met toestemming van BDO Accountants in deze blog weergegeven.

Meer weten over “9 belangrijke punten voor de aantrekkelijke werkgever”?

Neem direct contact op

Voeg een reactie toe

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Blijf op de hoogte van interessant nieuws en branche-ontwikkelingen.
Bedankt voor het aanmelden! Je moet alleen nog even je e-mailadres bevestigen. Controleer je e-mail en volg de instructies.
Je e-mailadres wordt nooit gedeeld met derden.
Weet je zeker dat je niet op de hoogte wil blijven?
×
×
WordPress Popup Plugin
Inhoud winkelmand
There are no products in the cart!
Total
0,00
Continue Shopping
0