tips oproepkrachten 1

5 tips voor ondernemers met oproepkrachten die je moet weten

Op 1 januari 2020 gaat de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) in. In deze wet staan onder andere de nieuwe regels met betrekking tot oproepkrachten. Door deze wijzigingen kunnen de loonkosten voor sommige ondernemers aardig oplopen. In dit blog geven we je 5 tips hoe je hier slim mee omgaat.

Wil je weten wat er wijzigt in de transitievergoeding? Lees dan de blog Transitievergoeding voor iedereen vanaf 2020

Wanneer is iemand een oproepkracht

Iemand is een oproepkracht als je met diegene hebt afgesproken dat hij of zij komt werken als jij hem of haar daartoe vraagt. Een oproepkracht heeft dus nooit een vast loon, want dat fluctueert iedere maand.

Andere zaken waaraan je een oproepkracht kunt herkennen:

– Er wordt niet in de arbeidsovereenkomst vastgelegd dat de medewerker een vast aantal uren per tijdvak van maximaal een maand werkt.

– De medewerker heeft geen recht heeft op vastgesteld loon als hij of zij geen arbeid heeft verricht. 

De zogeheten NUL-uren contracten en MIN-MAX contracten zijn dus oproepovereenkomsten. 

Oproepovereenkomst

In een aantal gevallen is het lastig om vast te stellen of iemand een oproepkracht is. Bijvoorbeeld als je met een medewerker een aanwezigheidsdienst of beschikbaarheidsdienst bent overeengekomen. 

Als de tijd die de werknemer beschikbaar moet zijn wordt gecompenseerd in tijd of geld, is er namelijk geen sprake van een oproepovereenkomst. Raadpleeg een van onze specialisten als je er niet uit komt.

Verplicht op loonstrook vermelden

De werkgever is vanaf 1 januari 2020 verplicht om op de loonstrook te vermelden of de medewerker een oproepkracht is. 

Tip 1: Zorg ervoor dat jouw salarisservicebureau of accountant hiervan op de hoogte is. Heb je die niet, vraag het dan aan een van onze specialisten.

Vanaf 1 januari 2020 betaal je voor medewerkers met een vast dienstverband het lage Werkloosheidswet (WW) percentage (2,94%) en voor oproepkrachten het hoge percentage (7,94%). Dat maakt de loonkosten 5% duurder. 

Tip 2: Misschien is dit een overweging om de medewerker een contract te geven met een vast aantal uren? Dat is wel wat onze overheid met deze maatregel beoogt. 

Minimale oproeptermijn

De minimale oproeptermijn voor oproepkrachten is gesteld op 4 dagen. Hou je je niet aan die 4 dagen, dan is de medewerker niet verplicht om te komen. Maar vragen mag natuurlijk altijd.

Tip 3: Het is verstandig om de oproep schriftelijk of elektronisch te doen. Bijvoorbeeld via SMS, Whatsapp of e-mail. Zorg er ook voor dat de medewerker weet via welk kanaal hij of zij kan worden opgeroepen. Leg dit vast in het contract.

Als je de oproep binnen die 4 dagen wijzigt of annuleert, heeft de medewerker recht op betaling over de uren van de initiële oproep. Hij heeft ook recht op betaling van uren die later zijn afgesproken.

In de CAO kan een verkorting zijn afgesproken van 4 dagen tot 24 uur.

De opzegtermijn

De opzegtermijn voor de medewerker is net als de oproeptermijn 4 dagen, tenzij door de CAO een kortere termijn is vastgesteld. Dit geldt uiteraard alleen als de overeenkomst tussentijds kan worden opgezegd.

Recht op vast aantal uren

Als een medewerker 12 maanden of langer op oproepbasis voor jou heeft gewerkt, dan heeft hij of zij recht op een contract met een vast aantal uren. Jij moet daarvoor aan de medewerker een aanbieding doen. De medewerker mag dit aanbod weigeren en op oproepbasis bij jou blijven werken. Maar je mag hem of haar daartoe niet dwingen. Jij moet de aanbieding doen binnen een maand na afloop van die 12 maanden. 

Tip 4: Je bent niet verplicht om een aanbieding te doen als je een tijdelijk contract hebt dat dan eindigt. Als je de medewerker langer bij je wil laten werken, dan ben je dat wel verplicht. 

Tip 5: De overeenkomst die je moet aanbieden mag een tijdelijke overeenkomst zijn, uiteraard wel met een vast aantal uren.

Bijzondere situaties

Voor functies die maar een deel van het jaar kunnen worden uitgevoerd, door bijvoorbeeld klimatologische omstandigheden –  denk aan de agrarische sector of de horeca – gelden andere regels. In dit soort branches kan via de CAO zijn bepaald dat je geen vaste uren hoeft aan te bieden. Bovendien kan er een andere (lees: kortere) oproeptermijn gelden.

Meer weten over “5 tips voor ondernemers met oproepkrachten die je moet weten”?

Neem direct contact op

Voeg een reactie toe

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Blijf op de hoogte van interessant nieuws en branche-ontwikkelingen.
Bedankt voor het aanmelden! Je moet alleen nog even je e-mailadres bevestigen. Controleer je e-mail en volg de instructies.
Je e-mailadres wordt nooit gedeeld met derden.
Weet je zeker dat je niet op de hoogte wil blijven?
×
×
WordPress Popup Plugin
Inhoud winkelmand
There are no products in the cart!
Total
0,00
Verder winkelen
0