zo voorkom je personeel met schulden

Zo voorkom je personeel met schulden

Meer dan 60% van alle werkgevers heeft personeel met schulden (Nibud). Hoewel dat een stuk minder is dan in het topjaar 2012, is het nog steeds schrikbarend hoog. De gevolgen van financiële problemen zijn niet te onderschatten: verminderde productiviteit, ziekteverzuim en soms zelfs diefstal. Al met al dus een hoop kosten voor jou als werkgever. Door kort op de bal te zitten, en jouw personeel bij te staan als het toch onverhoopt misgaat, kun je een hoop van die kosten voorkomen.

De kosten

Om je inzicht te geven in de kosten die je kwijt bent: voor een fulltime medewerker met een bruto jaarsalaris van 39.000 euro (3.000 per maand) zijn de kosten 14.053 euro. Een immens bedrag.

Op de website van het Nibud kun je zelf uitrekenen hoeveel dat precies is.

Die kosten zijn opgebouwd uit:

  • extra ziekteverzuim (gemiddeld is men 7 dagen per jaar extra ziek);
  • mogelijke vervanging;
  • verminderde productiviteit (gemiddeld is die 20% lager);
  • loonbeslagen (3 uur);
  • (het verhoogde risico op) diefstal.

Daarbij zijn financiële problemen vaak structureel van aard. Gemiddeld ligt de oplossingstijd tussen de 6 en 24 maanden.

Nog wat cijfers

Om je nog wat achtergrondinfo te geven (resultaten onderzoek Nibud):

  • Tussen 2011 en 2015 deden meer werkenden dan uitkeringsgerechtigden een beroep op schuldhulpverlening. Sinds 2015 schuift dat langzaam weer de andere kant op, maar nog steeds 40% zijn werkenden. Schuldhulpverlening is dus niet alleen nodig voor uitkeringsgerechtigden, maar ook zeker voor een groot deel van de werkenden.
  • Slechts 15% van alle ondervraagde ondernemers geeft aan nooit te maken te hebben met medewerkers met financiële problemen. Voor kleine ondernemers met minder dan 50 medewerkers is dat 30%. Voor iets grotere ondernemers (50-200 medewerkers) is dat slechts 8%. 92% heeft er dus wel mee te maken.

Hoe weet je of je personeel met schulden hebt?

Ondernemers en managers hebben meestal veel te laat in de gaten dat een medewerker worstelt met zijn of haar financiën. Vaak komt het pas aan het licht als de werkgever een loonbeslag van de Belastingdienst of een verzoek voor een voorschot ontvangt. Of als de werknemer zich vaker ziek meldt.

Veilige omgeving

Het is ondoenlijk en natuurlijk zeer privacygevoelig om regelmatig met jouw medewerkers om tafel te zitten en het over hun financiën te hebben. Dat zullen ze niet waarderen. En gelijk hebben ze.

Wat je wel kunt doen is de angst wegnemen dat er represailles volgen of dat ze ontslag krijgen als ze met hun problemen naar voren komen. Meer dan de helft van alle medewerkers is daar namelijk bang voor.

Tip: Creëer een veilige omgeving waar dit soort onderwerpen bespreekbaar zijn.  

Laat zien dat medewerkers ook voor dit soort zaken bij hun manager of werkgever terecht kunnen. Of stel een vertrouwenspersoon aan bij wie ze terecht kunnen. Leg ze bovendien uit dat hun angst voor ontslag onterecht is.

Personeelshandleiding

Je kunt dit onderwerp ook benoemen in jouw personeelsreglement of personeelshandleiding. Heb je nog geen personeelsreglement, neem dan eens contact op met een van onze HR adviseurs.

Wees attent

Verder kunnen jij en jouw managers alert zijn op medewerkers die bijvoorbeeld nooit meedoen aan een personeelsuitje, terughoudend zijn als er om een bijdrage wordt gevraagd voor een jubilerende collega of om extra uren of overwerk vragen.

Misschien is het loos alarm. De een is bijvoorbeeld guller dan de ander. Maar het kan ook zijn dat er wél iets aan de hand is. Let vooral op veranderend gedrag, bijvoorbeeld als iemand altijd gul meedeed en dat nu ineens niet meer doet.

Tip: Als er signalen zijn zoals hierboven beschreven, neem die dan serieus en ga met de medewerker in gesprek.

Geef aan dat alles vertrouwelijk blijft, dat er geen consequenties volgen en dat jij samen met hem of haar naar een oplossing wilt zoeken. De medewerker zal je er eeuwig dankbaar voor zijn.

Onderneem actie

Steeds meer ondernemers vinden de financiële gezondheid van hun medewerkers belangrijk. Zelfs zo’n 80% is bereid om zijn medewerkers hierin te steunen. Gelukkig ondernemen de meeste ondernemers ook actie als eenmaal duidelijk is dat een medewerker in financiële nood verkeert. Soms wordt er doorverwezen naar een gemeentelijke schuldhulpverlening, soms naar een kredietbank.

Tip: Je kunt jouw medewerker ook vast een voorschot geven.

Bijvoorbeeld door het vakantiegeld, een bonus of 13e maand eerder uit te betalen. Soms kan dit de eerst nood lenigen. Maar vaak is er meer aan de hand en zijn de problemen structureel. Een eenmalige som geld is dan niet voldoende.

Tip: Schakel een budgetcoach in.

Een budgetcoach gaat met de medewerker in gesprek om te achterhalen wat de oorzaken en mogelijke oplossingen zijn. Eventueel kan hij het gesprek met de schuldeisers aangaan.

Zo’n traject helpt niet alleen de medewerker, maar kan ook de schade voor de werkgever drastisch beperken. Bovendien vergroot het de loyaliteit van de medewerker enorm. En dat is met de krapte op de arbeidsmarkt een groot voordeel.

Voorkomen is beter dan genezen

Het is natuurlijk altijd beter om te voorkomen dat jouw medewerkers in de problemen komen. Je kunt ze helpen door ze vrijblijvend informatie en advies aan te bieden. Een paar voorbeelden:

  • Bied jouw medewerkers jaarlijks een gratis gesprek met een financieel adviseur.
  • Reik ze informatie aan over hoe je goed met geld omgaat. Kijk bijvoorbeeld eens op wijzeringeldzaken.nl.
  • Neem het onderwerp op in de agenda van jouw functioneringsgesprekken of coachgesprekken.
  • Of kijk op de website financieelgezondemedewerker.nl. Deze is speciaal voor ondernemers om bij hun medewerkers verantwoord financieel gedrag te stimuleren. Hier vind je ook allerlei informatie over privacy en loonbeslag.

Het is natuurlijk aan de medewerker zelf of ‘ie hier gebruik van wilt maken. Geef het niet alleen aan medewerkers van wie je iets vermoedt, maar aan iedereen. Dat zou kunnen leiden tot schaamte, en dat wil je juist voorkomen. Sowieso kun je de gesprekken buiten kantoor laten plaatsvinden, zodat de medewerker anoniem blijft.

Maak beleid

Het beste is om de manier waarop jij de financiële gezondheid van jouw medewerkers wilt bevorderen, vast te leggen in de arbeidsvoorwaarden of in het personeelsreglement. Leg daarbij ook vast bij wie de medewerker terecht kan met zijn vragen over geldzaken. Is dat bij de ondernemer zelf, iemand van HR, zijn eigen manager of een vertrouwenspersoon. Bedenk daarbij dat het voor een medewerker vaak moeilijk is dit met zijn direct leidinggevende of de werkgever zelf te bepreken. Iemand van buiten de organisatie is vaak laagdrempeliger.

Door het beleid vast te leggen blijft dit onderwerp ook top-of-mind. Het wordt dan niet iets eenmaligs als een van jouw medewerkers dit een keer meemaakt. Bovendien helpt het een veilige omgeving te creëren waarin de medewerker het aandurft zijn probleem te delen. Een win-win situatie dus.

Tip: De kosten die je maakt voor preventie heb je in no-time terugverdiend.

Conclusies

Hierbij nog even de belangrijkste inzichten onder elkaar:

  • Bijna alle ondernemers krijgen ooit te maken met medewerkers met schulden.
  • De kosten van zo’n situatie zijn hoog, vaak structureel van aard en kunnen leiden tot langdurig verzuim of zelfs het einde van het dienstverband.
  • Vaak worden de problemen veel te laat opgemerkt.
  • Door signalen tijdig op te pikken en direct actie te ondernemen, kun je veel leed, schade en kosten besparen.
  • Probeer problemen te voorkomen door jouw medewerkers te informeren en adviseren.

 

Lees ook:

Schulden in je onderneming, wat te doen?

Aandacht voor verzuim: noodzaak voor grote én kleine werkgevers

 

Meer weten over “Zo voorkom je personeel met schulden”?

Neem direct contact op

Voeg een reactie toe

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Blijf op de hoogte van interessant nieuws en branche-ontwikkelingen.
Bedankt voor het aanmelden! Je moet alleen nog even je e-mailadres bevestigen. Controleer je e-mail en volg de instructies.
Je e-mailadres wordt nooit gedeeld met derden.
Weet je zeker dat je niet op de hoogte wil blijven?
×
×
WordPress Popup Plugin
Inhoud winkelmand
There are no products in the cart!
Total
0,00
Verder winkelen
0