Starten als zzper in coronatijd 1

Starten als zzp’er in coronatijd: 6 kansen en 2 risico’s


4 september 2020
Door:

Financiële crises blijken meer dan eens het startschot voor gigantische ondernemingen. General Motors, Microsoft, Google, Burger King en Salesforce zijn slechts een greep uit de talloze voorbeelden die in economisch zwaar weer gestart zijn. Is tijdens de coronacrisis ook jouw ondernemersbloed sneller gaan stromen? Speel slim in op deze kansen en risico’s.


In dit artikel:

Kans 1: Tijdgebrek is geen excuus meer

Kans 2: Nieuwe problemen, nieuwe kansen

Kans 3: Budgetten verschuiven

Kans 4: Kostenvoordelen

Kans 5: Consumenten zijn klaar voor 100% digitaal

Kans 6: Ook in B2B is digitaal de nieuwe norm

Risico 1: Onzekere toekomst

Risico 2: Klanten kunnen omvallen

Conclusies en aanbevelingen

Kans 1: Tijdgebrek is geen excuus meer

Als Nederlanders zitten we meestal niet verlegen om goede bedrijfsideeën. Tegelijkertijd vinden we onszelf een druk volkje. Een van de meest gehoorde argumenten om geen onderneming te starten is dan ook dat men ‘geen tijd’ heeft. Nu het merendeel van ons thuis werkt en reistijd geëlimineerd heeft, gaat dit argument echter niet meer op. Wanneer je de vrijgekomen reistijd aan je onderneming besteedt en een uur eerder opstaat, kun je al snel drie uur per dag aan de start van je nieuwe onderneming besteden.

Kans 2: Nieuwe problemen, nieuwe kansen

De beste ondernemingen zijn niet de ondernemingen die de beste producten hebben, maar de ondernemingen die de grootste problemen oplossen voor klanten. Het coronavirus heeft een hoop veranderd. Het heeft zeker ook problemen gecreëerd. Veel mensen lopen met vragen als “Hoe krijg ik nu mijn boodschappen op een veilige manier in huis?” “Hoe kan ik mijn kleinkinderen zien?” “Hoe blijf ik fysiek en emotioneel fit?”

Wanneer jij erin slaagt de beste oplossingen voor deze problemen te bedenken en ze vervolgens als beste uitvoert, kun je in recordtempo een onderneming uit de grond stampen.

Kans 3: Budgetten verschuiven

Als het op budgetten aankomt denken mensen vaak in potjes. Zo hebben veel mensen verschillende potjes voor uitjes, diners, sport en hobby’s. Wanneer deze ingecalculeerde activiteiten wegvallen, ontstaan nieuwe kansen. Lukt het jou het beste alternatief te bieden voor het maandelijkse etentje met vrienden? Stel je voor dat je een oplossing bedenkt dat het teamgevoel van sportteams in stand houdt. Of kun jij een digitale variant van date night bedenken? Wie creatief is, kan in korte tijd een gigantische markt aanboren.

Kans 4: Kostenvoordelen

Veel ondernemingen hebben de coronacrisis niet overleefd. Als gevolg zijn veel zakelijke dienstverleners klanten kwijtgeraakt en moeten zij zich in rare bochten wringen om genoeg klanten te winnen. De kans neemt hierdoor toe dat jij interessante, zakelijke deals kunt vinden of een betere prijs weet af te dwingen. Dat softwarepakket voor je boekhouding? Het platform waarop je jouw website draaiende houdt? Ondernemerscoach nodig? Grote kans dat je een mooiere deal kunt maken dan voor de crisis.

Kans 5: Consumenten zijn klaar voor 100% digitaal

Noodgedwongen hebben veel dienstverleners hun fysieke dienstverlening volledig getransformeerd naar een digitale. Hoewel dit een flinke uitdaging was en het niet altijd bij alle klanten aansloeg, zijn veel klanten volledig om: digitaal is niet alleen geaccepteerd, maar wordt in veel gevallen zelfs geprefereerd.

Wanneer jij een dienstverlening wilt beginnen, die je digitaal kunt verlenen, heb je dus geen studio of fysieke locatie meer nodig. Als jij erin slaagt de mensen online te vinden die juist een voorkeur hebben voor de digitale variant, ben je met jouw nieuwe onderneming spekkoper.

De Amsterdamse CrossFit studio Mobilis is een van de vele ondernemingen die tijdens COVID-19 volledig over moest stappen op een digitale oplossing.

Kans 6: Ook in B2B is digitaal de nieuwe norm

De versnelde digitale transformatie gaat niet alleen op voor consumenten. In het bedrijfsleven is het in een relatief kort tijdsbestek doodnormaal geworden om vergaderingen en teamoverleggen digitaal af te handelen. Wanneer jij van plan bent een dienst te leveren aan andere bedrijven, leidt dat tot twee enorme kansen.

Waar jij voor COVID-19 minder zichtbaar was dan degene die continu op kantoor waren, kun jij nu even zichtbaar zijn als alle vaste werknemers die slechts sporadisch met elkaar inbellen. Hierdoor lijkt de afstand tussen jou en vaste werknemers even groot en is het makkelijker jezelf tot een groot onderdeel van het team te maken.

Nu ondernemingen wereldwijd gewend raken aan volledig digitaal contact, is er voor in het buitenland gevestigde ondernemingen geen enkele reden meer om met een lokale ondernemer samen te werken in plaats van met jou. Als het jou lukt de beste te worden in je vakgebied, kun je nu met iedereen zakendoen.

Risico 1: Onzekere toekomst

Het is onmogelijk in te schatten hoe de wereld van morgen er precies uit gaat zien. Zetten huidige trends zich door naar ‘het nieuwe normaal’ of keert alles uiteindelijk terug naar hoe we het ooit gewend waren?

Al je pijlen richten op één scenario is een risicovolle strategie. Met scenarioplanning kun je de kans dat jouw onderneming blijft voortbestaan aanzienlijk vergroten.

Risico 2: Klanten kunnen omvallen

Als zzp’er loop je altijd de kans dat opdrachtgevers failliet gaan en je niet betaald krijgt. De kans bestaat immers dat jouw opdrachtgever deze crisis niet overleeft. In dit artikel vind je tips om de kans zo groot mogelijk te maken dat jouw zwaar verdiende omzet daadwerkelijk op je (zakelijke) rekening beland.

Conclusies en aanbevelingen

Het COVID-19 tijdperk is een interessante periode om een onderneming te starten. De crisis biedt unieke kansen om jouw nieuwe bedrijf in recordtempo te laten groeien. Tegelijkertijd komt de crisis met risico’s, die je goed moet managen. Net zoals voorheen is het daarom raadzaam goed marktonderzoek te doen en een ondernemingsplan te schrijven. Het analyseren van je eigen sterkten en zwakten kan belangrijke inzichten opleveren, die jouw kans van slagen vergroten. Heb je nog geen idee wat voor soort onderneming je wilt starten? Ga bij jezelf na welke vaardigheden je hebt, die je tegelijkertijd leuk vindt om te doen en verder wilt ontwikkelen. Wees eerlijk in het beantwoorden van die vragen en vergeet niet te luisteren naar je intuïtie.

Auteur: Redactie van ZZP Servicedesk
ZZP Servicedesk geeft zzp’ers het gemak van alles op één centraal punt: relevante informatie en concreet advies. Heb je vragen over commercie, verzekeringen, belastingen, financiën, juridische zaken, marketing, acquisitie of over je boekhouding? De adviseurs staan voor je klaar. Als zzp’er ben je namelijk ‘Vrij, maar niet alleen’.

Meer weten over “Starten als zzp’er in coronatijd: 6 kansen en 2 risico’s
”?

Neem direct contact op

Voeg een reactie toe

Gratis e-book: Hoe start ik mijn eigen onderneming?
30 pagina's vol handige tips voor starters én MKB-ondernemers die al op weg zijn.*
*Maandelijks ontvang je daarnaast onze nieuwsbrief met de laatste ontwikkelingen op financieel, fiscaal en personeel gebied. Natuurlijk wordt je e-mailadres nooit gedeeld met derden.
Weet je zeker dat je het gratis e-book niet wilt ontvangen?
×
×
WordPress Popup Plugin
Shopping cart0
There are no products in the cart!
Continue shopping
0