Oprichten van een besloten vennootschap (BV) op

15 juli 2020
Door:

Oprichten van jouw besloten vennootschap (BV)

Het oprichten van een Besloten Vennootschap kan je niet zelf, zoals bij een eenmanszaak of een vennootschap onder firma. Een BV oprichten gebeurt door een notaris of een dienstverlener die digitale notariële en juridische diensten aanbiedt, zoals onze samenwerkingspartners Ligo en BVoprichten24.

Jouw dienstverlener stelt een oprichtingsakte, de statuten en een aandeelhoudersregister op en zorgt voor inschrijving bij het handelsregister van de Kamer van Koophandel.  Ook de bestuurders van de BV worden daar ingeschreven. Zolang de BV ‘in oprichting’ is, blijft de bestuurder persoonlijk aansprakelijk. Let daar dus goed op.

Jouw identificatie zal door een notaris moeten worden vastgesteld, dat is zo wettelijk bepaald. De verwachting is evenwel dat ook dat laatste stapje in de nabije toekomst digitaal kan worden uitgevoerd.

De voordelen van de digitale dienstverleners als Ligo en BVoprichten24 zitten enerzijds in de oprichtingskosten die een stuk lager zijn en anderzijds in de snelheid waarmee je een BV kan oprichten. Dat kan in veel gevallen al binnen een week.

Stappenplan oprichten besloten vennootschap

Het oprichten van een Besloten Vennootschap ziet er dan als volgt uit::

  1. Verzin (samen met de andere oprichters) een naam
  2. Doe onderzoek in het handelsregister of die naam uniek genoeg is
  3. Bedenk van te voren goed wat de activiteiten van jouw onderneming zullen zijn, de zogeheten elevator pitch, kan je in 30 seconden vertellen wat jouw bedrijf gaat doen.
  4. Log in bij Ligo of BVoprichten24 of zoek een notaris.
  5. Zij doen het volgende voor je:
    1. Opstellen en bespreken statuten en akte van oprichting
    2. Opstellen aandeelhoudersregister
    3. Passeren van de oprichtingsakte
    4. Inschrijving in het handelsregister van de Kamer van Koophandel.
  6. De KvK zal jouw gegevens doorgeven aan de Belastingdienst
  7. De belastingdienst stuurt een beschikking met de belastingsoorten die voor jou gelden
  8. Jij meldt je bij de Belastingdienst aan als werkgever, waarbij je tevens aangeeft of je voornemens bent om binnen 3 maanden na oprichting ook personeel in dienst wil nemen.
  9. De Belastingdienst stuurt jou een beschikking met het loonheffingennummer, de zogeheten aangiftebrief loonheffingen met alle tijdvakken waarover je aangifte moet doen en als je voornemens bent om personeel aan te nemen, ook een beschikking met de sectorcode waar jouw bedrijf onder gaat vallen.

Als je ondersteuning wilt bij het oprichten van jouw besloten vennootschap, neem dan contact met ons op.

 

oprichten van een besloten vennootschap

Aandelen van de BV

Een Besloten Vennootschap kan je alleen of met anderen oprichten. Het kapitaal van de BV is namelijk opgedeeld in aandelen. Het aandelenkapitaal. En het aandelenkapitaal laat zich weer verdelen in

  • geplaatst aandelenkapitaal
  • gestort aandelenkapitaal
  • nominaal aandelenkapitaal
  • maatschappelijk aandelenkapitaal.

Het voert te ver om hier alle verschillen uit te leggen. Jouw dienstverlener kan je uitleggen wat de rol van die verschillende soorten kapitaal is. Ieder aandeel geeft recht op een deel van het bedrijf. Welk deel dat is, hangt af van het aantal aandelen dat is uitgegeven. De oprichter(s) bezitten meestal samen 100% van alle uitstaande aandelen. Er kunnen meerdere soorten aandelen zijn. Aandelen met of zonder stemrecht of met of zonder recht op een deel van de winst. Let daar dus op en laat je goed voorlichten. Met het uitgeven van nieuwe aandelen kan de BV nieuw kapitaal verwerven om bijvoorbeeld investeringen te doen, een product te ontwikkelen of een belang in een andere onderneming te nemen.

Je hoeft sinds enkele jaren niet 18.000 euro aan kapitaal te storten. 1 eurocent is in principe genoeg.

TIP: Vergeet niet om dit bedrag ook daadwerkelijk over te maken van jouw privé bankrekening naar de bankrekening van de BV.

De aandeelhoudersvergadering

De algemene aandeelhoudersvergadering, waarin alle aandeelhouders zijn vertegenwoordigd, is het hoogste orgaan binnen een BV en kan besluiten nemen, bijvoorbeeld over het aannemen of ontslaan van de directie of het beëindigen van de BV.

Ook tijdens de periode van oprichting van de BV kan de BV al zaken doen. Bedenk wel dat in die oprichtingsfase de bestuurder persoonlijk aansprakelijk is. Gebruik ook niet de naam van de BV maar gebruik de naam plus i.o. (in oprichting). Dan weet jouw leverancier/aanstaande klant, etc. wat de status is.

TIP: Houd in die oprichtingsfase ook goed alle kosten bij die je maakt, bewaar de bonnen en facturen, je kan ze later inbrengen in de BV en de BV kan je die door jou gemaakte kosten terugbetalen.

Hoe gaat de verkoop van een besloten vennootschap?

Na het oprichten van jouw besloten vennootschap zal je hopelijk nog vele jaren met succes ondernemen. Maar er kan ook een moment komen dat je de besloten vennootschap wil verkopen. Dat kan op twee manieren.

Je kan de aandelen die je hebt verkopen. Ben jij als privé persoon de aandeelhouder, dan valt de opbrengst bij jou in box 3 van de inkomstenbelasting. Is de aandeelhouder de holding en bezit die holding meer dan 5% van de aandelen van de bv, dan betaalt de holding geen belasting over de opbrengst van de verkoop. Zodra de holding (of een deel van de aandelen van de holding) worden verkocht, dan zal jij als eigenaar van de holding met de Belastingdienst moeten afrekenen want de winst die je behaald met de verkoop wordt belast in box 3 van de inkomstenbelasting.

De tweede manier is om de activa en passiva van de BV te verkopen. Je verkoopt dan niet de aandelen, maar de inhoud van de BV. De rechtspersoon, de BV blijft van jou (of van jouw holding bv).

Beide methoden hebben hun toegevoegde waarde en beide een andere fiscale behandeling. Het is daarom verstandig om een goede fiscalist of accountant in de hand te nemen om de juiste route te bepalen.

Hoe beëindig je een BV?

Het beëindigen van een besloten vennootschap kan door de verkoop van de aandelen, maar het kan ook op de volgende manier door de volgende stappen te ondernemen:

  1. de algemene aandeelhoudersvergadering moet een besluit tot ontbinding nemen.
  2. Laat vervolgens jouw klanten en leveranciers weten dat je er mee wil stoppen. Kijk wel goed na wat jouw verplichtingen nog zijn ten opzichte van de klanten en de leveranciers, zo kom je niet voor onaangename verrassingen te staan.
  3. Als er medewerkers zijn, vraag een ontslagvergunning aan bij het UWV, zijn het er meer dan 20, dan is ook het opstellen van een sociaal plan verplicht.
  4. Zorg ervoor dat jouw (ex-)medewerkers ook in deze omstandigheden positief zijn over jouw onderneming, maak geen ruzie. Handel alles netjes af.
  5. Ga na of je in aanmerking komt van stakingsaftrek. Die aftrek mag is als ondernemer maar één keer in jouw leven gebruiken en bedraagt maximaal 3630 (2020).
  6. Stel een slotbalans op en bepaal (samen met jouw accountant) de stakingswinst.
  7. Zeg al jouw verzekeringen op.

Let op: De rechtspersoon is pas beëindigd als alle schulden zijn betaald en de BV is uitgeschreven uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel.

Als je meer wil weten over alle aspecten van het starten van jouw eigen onderneming, vraag dan gratis mijn e-book aan! Je krijgt dan ook een voorbeeld excel sheet toegestuurd om jouw eerste begroting te maken én je schrijft je gelijk in op onze maandelijkse nieuwsbrief.

Tot slot

Wil je meer weten over (uitbesteden van)

Op de website van het Masters netwerk is veel informatie beschikbaar. Bovendien vind je in onze kennisbank heel veel informatie over ondernemerschap en wet- en regelgeving. Heb je nog vragen? Neem dan contact op met een van onze specialisten.

Het Masters Netwerk is dé specialist op het gebied van online ondersteuning van MKB-ondernemers op financieel, fiscaal en personeel gebied. Ook ondersteunen wij, samen met onze partners, ondernemers op andere gebieden als:

Neem eens een kijkje in onze webshop met mooie aanbiedingen voor slimme ondernemers.

Meer weten of hulp nodig bij oprichten van jouw BV?

Neem contact op voor meer informatie en ondersteuning

Voeg een reactie toe

Gratis e-book: Hoe start ik mijn eigen onderneming?
30 pagina's vol handige tips voor starters én MKB-ondernemers die al op weg zijn.*
*Maandelijks ontvang je daarnaast onze nieuwsbrief met de laatste ontwikkelingen op financieel, fiscaal en personeel gebied. Natuurlijk wordt je e-mailadres nooit gedeeld met derden.
Weet je zeker dat je het gratis e-book niet wilt ontvangen?
×
×
WordPress Popup Plugin
Shopping cart0
There are no products in the cart!
Continue shopping
0