hoe word je een aantrekkelijke werkgever voor je personeel

Hoe word je een aantrekkelijke werkgever voor je personeel

26 februari 2019
Door:

Iedereen wil aantrekkelijk (lees: leuk, aardig, sexy) gevonden worden door anderen. Psychologen schrijven er boeken vol over. Voor ondernemers geldt eigenlijk hetzelfde. Je wilt, nee, je móet ‘aantrekkelijk’ zijn met jouw bedrijf of product. Voor klanten, leveranciers, samenwerkingspartners, en niet in de laatste plaats voor medewerkers.

Hoe word je aantrekkelijk?

Als het gaat om het aantrekkelijk maken van een product weten de meeste ondernemers wel hoe ze dat moeten aanpakken. Met een mooie vormgeving, de gewenste functionaliteit, een leuke verpakking en een scherpe prijs trek je potentiële klanten over de streep. Maar gemakkelijk is het nog steeds niet. De ene klant is namelijk de andere niet. Wat de één een mooie verpakking vindt, vindt de ander spuuglelijk.

Voor een potentiële medewerker ziet ‘aantrekkelijk’ er weer heel anders uit dan voor een potentiële klant. En die ene potentiële medewerker kan weer heel anders reageren dan een andere potentiële medewerker. Is het dan onmogelijk om een aantrekkelijke werkgever te worden? Nee. Gemakkelijk is het niet, maar onmogelijk ook weer niet.

Hoe ziet jouw ideale werknemer eruit

Als eerste zal je je moeten verdiepen in het profiel van jouw ideale werknemer. Welke opleidingen heeft hij of zij, welke werkervaring, welke karaktereigenschappen of persoonlijkheidskenmerken. Wees specifiek en niet te bescheiden. Je bent tenslotte op zoek naar de ideale werknemer.

Probeer je vervolgens in te denken wat iemand zoekt in een bedrijf. Iedereen is op zoek naar geluk. Werkgeluk in dit geval. Een medewerker die ‘gelukkig’ is op zijn werk, zal de beste performance laten zien. Bovendien zal hij tegen anderen positief zijn over zijn werkgever. Zo bouwt hij mee aan de reputatie van jouw werkgeverschap.

Wat zoekt hij of zij?

Waarmee maak jij jouw medewerker gelukkig, denk je? Met veel vrije dagen en een hoog salaris? In het begin misschien wel, maar de meeste mensen zijn binnen 3 maanden gewend aan hun nieuwe salaris. En vervolgens halen zij daar geen motivatie of geluk meer uit. Het is beter om te zoeken naar meer structurele motivatoren. Hieronder noem ik er een paar.

Veel medewerkers zijn op zoek naar:

  • verantwoordelijkheid,
  • vrijheid om zelf zaken te organiseren,
  • relevantie, ze willen betekenisvol werk doen,
  • inspiratie, ze willen betrokken worden, zich betrokken voelen,
  • een goede privé -werk balans,
  • prettige relaties met de collega’s,
  • open en gelijkwaardige relaties met hun leidinggevenden.

Ze willen trots zijn op hun werkgever. Op hun bedrijf.

Dit zijn allemaal zaken die niet van vandaag op morgen te realiseren zijn. Maar je kan er wel vandaag mee beginnen. Denk er eens over na, wat zou in jouw bedrijf mogelijk zijn?

Kom je er niet uit? 

Vraag een van de specialisten (Masters) om hulp. Dat geld heb ik niet, denk je misschien. Maar bedenk je dat iedere investering die je op dit vlak doet, je dubbel en dwars wordt uitbetaald. Met een hogere productie, minder ziekteverzuim, minder personeelsverloop en meer gemak om nieuwe medewerkers aan te trekken. Het is een vliegwiel dat pas bij veel energie in beweging komt. Maar is het eenmaal in beweging, dan is het heel gemakkelijk in beweging te houden en kan het lang zijn vruchten afwerpen.

Succes!

Meer weten over “Hoe word je een aantrekkelijke werkgever voor je personeel”?

Neem direct contact op

Voeg een reactie toe

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Blijf op de hoogte van interessant nieuws en branche-ontwikkelingen.
Bedankt voor het aanmelden! Je moet alleen nog even je e-mailadres bevestigen. Controleer je e-mail en volg de instructies.
Je e-mailadres wordt nooit gedeeld met derden.
Weet je zeker dat je niet op de hoogte wil blijven?
×
×
WordPress Popup Plugin