personeel werven

Goed personeel werven, hoe doe je dat?

Voor werkgevers is het steeds lastiger om goed personeel te vinden. Tegelijkertijd is minstens twee op de drie medewerkers actief op zoek naar een andere werkgever of staat open om van baan te veranderen (onderzoek ADP). Dat biedt kansen! Maar hoe pak je dat aan om goed personeel te werven?

De huidige status van de arbeidsmarkt

Circa 63% van alle werkgevers geeft aan dat het lastig tot zeer lastig is om aan (goed) personeel te komen. Voor werkgevers van technische bedrijven is dat zelfs 88%. Daarbij is de werkloosheid gedaald naar 3,9% (CBS, maart 2018). Dat maakt het er niet makkelijker op.

Werkgevers vragen andere kwaliteiten

Daarbij is de vraag van de arbeidsmarkt veranderd. De afgelopen eeuw was men met name op zoek naar specifieke technische kennis of vaardigheden.

In een vak als salarisadministrateur (om dicht bij onszelf te blijven) betekent dat onder andere dat je de sociale en fiscale wetgeving goed moet kennen en kennis moet hebben van relevante payroll applicaties.

In de toekomst zijn er andere kwaliteiten nodig. De computer neemt in veel vakgebieden taken over. Daarvoor in de plaats worden er kwaliteiten gevraagd die meer liggen op het gebied van creativiteit, op sociale en communicatieve vaardigheden, op adviserend en empatisch vermogen. EQ wordt net zo belangrijk als IQ.

Een voorbeeld

Mijn slager was een uitstekend vakman. Hij werkte met goede producten, was beleefd en in de winkel was het altijd gezellig. Twee jaar geleden nam zijn zoon het over. Technisch net zo bekwaam als zijn vader. Daarnaast heeft hij grote communicatieve vaardigheden; het enthousiasme en de energie spatten ervan af. Én hij stelt de klant centraal in alles wat hij doet. Het assortiment is inmiddels fors uitgebreid, net zoals het personeelsbestand. Alle klanten zijn enthousiast en dus loyaal. Zijn EQ schat ik net zo hoog in als zijn IQ.

Medewerkers stellen andere eisen

Ook de aanbodkant verandert. Nieuwe generaties medewerkers komen de arbeidsmarkt op met meer en andere eisen, zoals:

  • geen fulltime baan,
  • een betere work-life balance,
  • individuele aandacht,
  • extra opleidings- en ontplooiingsmogelijkheden,
  • zelfstandig werken met eigen verantwoordelijkheid.

Bovendien willen veel werknemers ook nog zinvol werk doen. Dat betekent niet  bedrijfseconomisch zinvol, maar zinvol voor de samenleving, het milieu en een eerlijke verdeling van welvaart in Nederland en de wereld.

Hoe werf je goed personeel?

Het grootbedrijf speelt al enkele jaren in op deze veranderingen en biedt nieuwkomers een gevarieerde werkomgeving met veel eigen inbreng, verantwoordelijkheid en flexibiliteit. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is daar ook al volledig ingeburgerd.

Het midden- en kleinbedrijf heeft soms nog moeite om hun personeel een dergelijke structuur en cultuur te bieden. Daarom heb ik hierbij een aantal tips voor je op een rij gezet.

Tip 1: Behoud jouw huidige medewerkers

Zorg ervoor dat ze weinig tot geen redenen hebben om te willen veranderen van baan. Zie ook mijn blog over aantrekkelijk werkgeverschap

Promotie

Denk daarnaast ook aan de mogelijkheden om medewerkers een promotie te geven. Breid hun takenpakket uit, geef ze meer verantwoordelijkheid of geef ze de leiding of coaching over andere medewerkers.

Je zult zien dat mensen weer helemaal enthousiast worden, met meer energie werken en niet meer denken aan dat groene gras bij de buren.

Beloningsbeleid

Kijk ook eens naar jouw beloningsbeleid. Is dat nog aantrekkelijk? Het is misschien niet voor iedereen het belangrijkste, maar weten dat je onderbetaald wordt werkt altijd demotiverend. Ook al gaat men niet weg, je haalt niet het beste uit jouw medewerker en dat schaadt altijd jouw bedrijfsresultaten.

Als je eens wilt onderzoeken of jouw beloningsbeleid nog concurrerend is, of je wilt een goed beloningssysteem opzetten, neem dan contact op met een van onze HR-adviseurs.

Functioneringsgesprek

Een jaarlijks functioneringsgesprek wordt ook niet meer voldoende gevonden. De moderne medewerker verwacht onmiddellijke feedback en coaching. En vergeet ook niet om jouw medewerker een compliment te geven als ze iets goed hebben gedaan. Iedereen is daar gevoelig voor. Dat vraagt ook iets van de werkgever of manager, die moet ook leren om veel directer op situaties te reageren, om communicatief vaardiger te worden.

Als je geholpen wilt worden om hiervoor een goed systeem op te zetten en om jouw managers te trainen in het geven van feedback, neem dan contact op met een van onze HR-adviseurs.

Werkomstandigheden

Ook de werkomstandigheden worden steeds belangrijker. Probeer die optimaal te maken. Werk is plezier. Zorg voor een koffiebar of een leuke lunchruimte, als je de mogelijkheid hebt. Zijn de kledingvoorschriften nog van deze tijd? En hoe is het gesteld met de veiligheid op het werk? Is daar voldoende aandacht voor?

Als je dit allemaal optimaal inzet, heb je tevreden, goed gemotiveerde en goed opgeleide medewerkers die niet snel van baan willen veranderen. Dat neemt niet weg dat je nieuwe medewerkers nodig hebt om te groeien. Of om plekken op te vullen van mensen die vanwege pensionering, verhuizing of ziekte bij je weg gaan.

Er is dus altijd een mooie uitdaging op het gebied van werving en selectie. Daar gaan de volgende tips over.

Tip 2: Zorg voor onderscheidend vermogen als werkgever

Dat kun je bijvoorbeeld doen door jouw bedrijf te koppelen aan een goed doel, door te laten zien dat je je betrokken voelt bij de samenleving. Denk bijvoorbeeld ook aan allerlei fairtrade initiatieven. Dat doe je door het aanbieden van aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden. Door opleidings- en ontplooiingsmogelijkheden en door flexibiliteit in te bouwen in werktijden of beloningsstructuur.

Thuiswerken

Denk ook eens aan de mogelijkheden die je jouw medewerkers kunt bieden om thuis te werken. Steeds meer mensen vinden dat prettig. Als werkgever ben je dan ook minder regionaal gebonden.

Met een goede internetverbinding, een mobiele telefoon en beeldbellen via Whatsapp of Skype is het voor veel functies goed te doen. Iedere dag 100 kilometer naar je werk rijden is vaak onoverkomelijk. Maar als dat beperkt blijft tot één of twee keer per week, is dat voor veel mensen prima te doen. Je vergroot daarmee jouw ‘visvijver’ aanzienlijk.

Snelle sollicitatieprocedure

We willen steeds sneller. Dat geldt ook voor sollicitanten. Procedures die weken duren en talloze gesprekken inhouden zorgen ervoor dat sollicitanten afhaken. Zorg voor snelheid, en geef veel en vaak feedback aan de kandidaat. Dat vinden ze prettig.

Tip 3:  Zorg dat je gevonden wordt via social media

Maak een bedrijfspagina aan op LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter en Google+ en vertel over jouw successen en andere wetenswaardigheden. En zorg voor een aantrekkelijke website, die er ook op een smartphone en tablet mooi uitziet. Bedenk dat meer dan 50% van alle zoekopdrachten wereldwijd op een smartphone worden ingevoerd en ingesproken.

Waarom maak je geen leuke wervingsvideo, waarin je vertelt over jouw bedrijf en de mogelijkheden die je potentiële kandidaten kunt bieden? We zijn steeds meer gericht op beeld en steeds minder op tekst.

Tip 4: Gebruik vacaturesites

Grote(re) organisaties hebben de middelen om sollicitanten via verschillende manieren aan te trekken. Voor het MKB ligt dat behoorlijk anders. Mensen en middelen zijn zeer beperkt en de vraag naar sollicitanten is vaak zeer tijdelijk en dus zeldzaam.

Via Masters in Payroll & HR is het heel gemakkelijk en goedkoop om een enkele vacature te plaatsen op een van de branchegerichte vacaturesites van onze samenwerkingspartner Twiglers. Je betaalt alleen voor de sollicitanten die op jouw vacature reageren. No cure, no pay dus. Denk daarbij ook aan die één op de vijf mensen die vanuit een andere branche komen. Je kunt je pijlen dus ook richten op branches die dicht tegen jouw branche aan liggen.

Heb je regelmatig vacatures, dan is een persoonlijke ‘Werken bij…’ website misschien nog wel een betere oplossing voor jou.

Neem contact met ons op als je hiervoor belangstelling hebt.

Tip 5: Gebruik de kennis en kunde van professionals

Wij hebben HR-adviseurs beschikbaar die jou kunnen helpen met jouw profilering als werkgever, met het opstellen van vacatureteksten, met het opzetten van een modern arbeidsvoorwaardenbeleid en bij het voeren van sollicitatiegesprekken.

Jij kunt zo’n adviseur tijdelijk inzetten. Maar het is ook mogelijk om voor een abonnement te kiezen waarbij je bijvoorbeeld de adviseur iedere maand één of meerdere dagen inhuurt voor allerhande HR-werkzaamheden. Je krijgt dan als het ware jouw eigen HR-medewerker.

Personeelswerving

Samen met onze partners kunnen wij helpen met het breed wegzetten of publiceren bij die groepen die interessant voor jou zijn. Daarbij worden ook alle social media ingezet en veel andere vacaturesites. Wij doen dan als het ware de ‘marketing’ van jouw personeelswerving.

Payrolling

En als jij de vele risico’s en de beperkte flexibiliteit als werkgever liever kwijt bent, geef deze dan in handen van een professionele partij (payrolling, noemen we dat). Wij kunnen dat bijvoorbeeld via Masters in Payrolling faciliteren. Masters in Payrolling neemt dan de risico’s over en jij kan 5,5 jaar werken met flexibele contracten, alvorens je een medewerker ‘vast’ in dienst moet nemen.

Meer weten? In onze kennisbank vind je heel veel informatie over de personeel- en salarisadministratie. Heb je een vraag? Neem dan contact op met een van onze salarisspecialisten of HR-professionals.

Meer weten over “Goed personeel werven, hoe doe je dat?”?

Neem direct contact op

Voeg een reactie toe

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Blijf op de hoogte van interessant nieuws en branche-ontwikkelingen.
Bedankt voor het aanmelden! Je moet alleen nog even je e-mailadres bevestigen. Controleer je e-mail en volg de instructies.
Je e-mailadres wordt nooit gedeeld met derden.
Weet je zeker dat je niet op de hoogte wil blijven?
×
×
WordPress Popup Plugin