Elektrisch rijden wordt net zo duur als benzine of diesel 4 oktober 2019 Door: Jos Achterberg Wet- en regelgeving Elektrisch rijden wordt fors duurder de komende jaren. De bijtelling van elektrische auto’s wordt namelijk tot 2026 steeds iets verhoogd. Het percentage moet dan gelijk zijn aan een auto op benzine of diesel. Klimaatakkoord De aanleiding is het definitieve klimaatakkoord, dat in juli door Minister Wiebes is aangekondigd. In dat akkoord staan een groot aantal te nemen maatregelen die vele sectoren en grote delen van onze samenleving zullen raken. Het doel van het akkoord is om de CO₂ uitstoot terug te brengen naar het niveau dat in Parijs internationaal is afgesproken. Bijtelling elektrische auto In 2018 was de bijtelling voor een elektrische auto nog 4% over de volledige cataloguswaarde van de auto. Per 1 januari 2019 is dat al verhoogd tot 4% van de eerste 50.000 cataloguswaarde. Over de waarde daarboven is het percentage 22%. Dat idee wordt de komende jaren verder uitgewerkt en duurder gemaakt. De cataloguswaarde waarover het verlaagde percentage geldt, wordt verlaagd tot uiteindelijk 0 euro en het percentage zelf wordt jaarlijks verhoogd totdat in 2026 iedereen hetzelfde percentage (nu: 22%) bijtelling krijgt. Of je nu in een benzine, diesel of elektrische auto rijdt. Overzicht 2019-2026 Hieronder zie je de percentages voor de jaren 2019-2026. MRB Bijtelling BPM % tot /met % daarboven 2019 0% 50.000 4% 22% niets 2020 0% 45.000 8% 22% vooralsnog niets 2021 0% 40.000 12% 22% vooralsnog niets 2022 0% 40.000 16% 22% vooralsnog niets 2023 0% 40.000 16% 22% vooralsnog niets 2024 0% 40.000 16% 22% vooralsnog niets 2025 25% 40.000 17% 22% vast bedrag, 360 2026 100% – 22% 22% vast bedrag, 360 MRB= Moterrijtuigenbelasting (wegenbelasting) BPM=aanschafbelasting Tussentijdse aanpassingen Het kabinet past met regelmaat haar beleid aan. Onder meer door een veranderende werkelijkheid. Er komen dus tussentijdse evaluaties die tot aanpassingen kunnen leiden. Het bijtellingspercentage staat telkens voor 5 jaar vast. De datum waarop het kenteken voor het eerst op naam is gesteld – de datum eerste toelating, DET – is daarbij bepalend. Het kan dus veel uitmaken of die datum 31 december of 1 januari is. Voorbeeld Je koopt in 2019 een auto met een cataloguswaarde van 60.000 euro. Jouw bijtelling waarover jij inkomstenbelasting moet betalen bedraagt dan 5 jaar lang 4% van 50.000 en 22% van 10.000. Dat is in totaal 4.200 euro. Stel: je betaalt hierover 38,1% belasting, dan heb je 1.600 euro minder te besteden. Koop jij diezelfde auto van 60.000 in 2020, dan betaal je 8% over 45.000 en 22% over (60.000-45.000) 15.000. In totaal is dat 6.900. Het verschil is 2.700 euro wat je nu meer aan bijtelling betaalt. En dat neemt dus de komende jaren verder toe. Bij hetzelfde belastingpercentage heb je in dat jaar 2.628 euro minder te besteden. Rittenadministratie Het blijft mogelijk om onder die bijtelling uit te komen. Je moet dan een rittenadministratie gedurende het gehele jaar bijhouden en aantonen dat je minder dan 500 kilometer privé hebt gereden. Vervuilende auto’s die rijden op diesel zullen in de komende jaren te maken krijgen met een hogere BPM. Ook zal de accijns op dieselbrandstof de komende jaren stijgen met 1 cent in 2021 en nogmaals 1 cent in 2023. Meer weten over “Elektrisch rijden wordt net zo duur als benzine of diesel”? Neem direct contact op Voeg een reactie toe