bijtelling elektrische auto

Elektrisch rijden wordt net zo duur als benzine of diesel

4 oktober 2019
Door:

Elektrisch rijden wordt fors duurder de komende jaren. De bijtelling van elektrische auto’s wordt namelijk tot 2026 steeds iets verhoogd. Het percentage moet dan gelijk zijn aan een auto op benzine of diesel.

Klimaatakkoord

De aanleiding is het definitieve klimaatakkoord, dat in juli door Minister Wiebes is aangekondigd. In dat akkoord staan een groot aantal te nemen maatregelen die vele sectoren en grote delen van onze samenleving zullen raken. Het doel van het akkoord is om de CO₂ uitstoot terug te brengen naar het niveau dat in Parijs internationaal is afgesproken.

Bijtelling elektrische auto

In 2018 was de bijtelling voor een elektrische auto nog 4% over de volledige cataloguswaarde van de auto. Per 1 januari 2019 is dat al verhoogd tot 4% van de eerste 50.000 cataloguswaarde. Over de waarde daarboven is het percentage 22%.

Dat idee wordt de komende jaren verder uitgewerkt en duurder gemaakt. De cataloguswaarde waarover het verlaagde percentage geldt, wordt verlaagd tot uiteindelijk 0 euro en het percentage zelf wordt jaarlijks verhoogd totdat in 2026 iedereen hetzelfde percentage (nu: 22%) bijtelling krijgt. Of je nu in een benzine, diesel of elektrische auto rijdt.

Overzicht 2019-2026

Hieronder zie je de percentages voor de jaren 2019-2026.

MRB Bijtelling BPM
% tot /met % daarboven
2019 0%             50.000 4% 22%  niets
2020 0%             45.000 8% 22%  vooralsnog niets
2021 0%             40.000 12% 22%  vooralsnog niets
2022 0%             40.000 16% 22%  vooralsnog niets
2023 0%             40.000 16% 22%  vooralsnog niets
2024 0%             40.000 16% 22%  vooralsnog niets
2025 25%             40.000 17% 22%  vast bedrag, 360
2026 100%                      – 22% 22% vast bedrag, 360
MRB= Moterrijtuigenbelasting (wegenbelasting)
BPM=aanschafbelasting

Tussentijdse aanpassingen

Het kabinet past met regelmaat haar beleid aan. Onder meer door een veranderende werkelijkheid. Er komen dus tussentijdse evaluaties die tot aanpassingen kunnen leiden.

Het bijtellingspercentage staat telkens voor 5 jaar vast. De datum waarop het kenteken voor het eerst op naam is gesteld – de datum eerste toelating, DET – is daarbij bepalend. Het kan dus veel uitmaken of die datum 31 december of 1 januari is.

Voorbeeld

Je koopt in 2019 een auto met een cataloguswaarde van 60.000 euro. Jouw bijtelling waarover jij inkomstenbelasting moet betalen bedraagt dan 5 jaar lang 4% van 50.000 en 22% van 10.000. Dat is in totaal 4.200 euro.

Stel: je betaalt hierover 38,1% belasting, dan heb je 1.600 euro minder te besteden.  Koop jij diezelfde auto van 60.000 in 2020, dan betaal je 8% over 45.000 en 22% over (60.000-45.000) 15.000. In totaal is dat 6.900. Het verschil is 2.700 euro wat je nu meer aan bijtelling betaalt. En dat neemt dus de komende jaren verder toe. Bij hetzelfde belastingpercentage heb je in dat jaar 2.628 euro minder te besteden.

Rittenadministratie

Het blijft mogelijk om onder die bijtelling uit te komen. Je moet dan een rittenadministratie gedurende het gehele jaar bijhouden en aantonen dat je minder dan 500 kilometer privé hebt gereden.

Vervuilende auto’s die rijden op diesel zullen in de komende jaren te maken krijgen met een hogere BPM. Ook zal de accijns op dieselbrandstof de komende jaren stijgen met 1 cent in 2021 en nogmaals 1 cent in 2023.

Meer weten over “Elektrisch rijden wordt net zo duur als benzine of diesel”?

Neem direct contact op

Voeg een reactie toe

Gratis e-book: Hoe start ik mijn eigen onderneming?
30 pagina's vol handige tips voor starters én MKB-ondernemers die al op weg zijn.*
*Maandelijks ontvang je daarnaast onze nieuwsbrief met de laatste ontwikkelingen op financieel, fiscaal en personeel gebied. Natuurlijk wordt je e-mailadres nooit gedeeld met derden.
Weet je zeker dat je het gratis e-book niet wilt ontvangen?
×
×
WordPress Popup Plugin
Shopping cart0
There are no products in the cart!
Continue shopping
0