starten van een onderneming

Een eigen onderneming starten doe je zo

22 augustus 2019
Door:

Je wilt voor jezelf beginnen. Waar moet je dan allemaal aan denken? Welke stappen moet je ondernemen? En hoe zorg je ervoor dat het een succes wordt? In een reeks artikelen leggen we je stap voor stap uit hoe jij jouw eigen onderneming kunt opzetten.

Waarom begin je voor jezelf?

Waarom wil je ondernemer / freelancer / zzp’er worden? Dreig je je baan te verliezen? Of ben je die verloren en lukt het je niet om een baan te vinden? Of wil je al heel lang freelancer worden? Je eigen café, winkel, bierbrouwerij, ICT-onderneming of wat dan ook hebben?

Het belangrijkste is dat je er met je hoofd én met je hart voor kiest. Want ook passie, gedrevenheid en doorzettingsvermogen zullen van je gevraagd worden. 

Maak een businessplan

Schrijf jouw idee voor jouw onderneming op en werk het uit, net zoals ik deze blog heb geschreven.

Je kunt veel onderwerpen opnemen in zo’n businessplan. Sommige zaken zijn voor de een belangrijker dan voor de ander. Bovendien hangt het samen met de branche waarin je start, met jouw financiële mogelijkheden en jouw ambities. 

Een voorbeeld:

Wil je een winkel beginnen? Dan is huisvesting (en locatie) verschrikkelijk belangrijk. Voor een zzp’er die vanuit huis gaat werken geldt dat natuurlijk niet.

Hoe ziet een businessplan eruit?

Het plan kan de volgende onderwerpen bevatten. De volgorde van de eerste drie onderwerpen is niet geheel toevallig. De overige onderwerpen kun je anders indelen naar gelang het belang voor jouw onderneming. Wellicht kun je sommige volledig weglaten.   

  1. Ambitie en doelstellingen
  2. Marketing
  3. Naamgeving, keuze rechtspersoon en oprichting 
  4. Financiën
  5. Sales
  6. Productie & inkoop
  7. Huisvesting  
  8. Administratie
  9. Automatisering (ICT)
  10. Personeel
  11. Verzekeringen 
  12. Subsidies 
  13. Vergunningen 

Wij beginnen nu met de eerste twee onderwerpen, Ambitie en Marketing.

Wat is jouw ambitie?

Het is verstandig om te starten met jouw ambities en doelstellingen. Alles wat je hierna doet, zal in het licht staan van het behalen van die doelstellingen. Daarna zijn marketing en marktonderzoek aan de beurt, wat zal moeten uitwijzen of jouw doelstellingen realiseerbaar zijn. 

Beschrijf kort en krachtig wat je gaat doen, wat jouw ambitie is en wat je over 3 tot 5 jaar bereikt wil hebben. Daar mag best jouw enthousiasme uit blijken. Door het op te schrijven krijg je focus, heel belangrijk voor ondernemers. Zonder focus, weet ik uit eigen ervaring, laat je je gemakkelijk afleiden van de zaken die er toe doen.

Hoe ga je jouw product of dienst verkopen?

Wat voor producten of diensten ga je leveren? Wat wordt de toegevoegde waarde voor jouw klant? Aan wie ga je leveren, wat is jouw doelgroep? Wat voor prijs ga je eraan hangen? Waarom zou een klant voor jou moeten kiezen? Wat zijn jouw unieke kwaliteiten? Of van jouw product? Zo maar wat vragen om over na te denken. Een paar van deze vragen leg ik hieronder in het kort uit.

Wie is jouw doelgroep?

Denk na aan wie je jouw product of dienst wilt verkopen. Wie is die koper? Is het een andere onderneming of een consument? Is het geslacht belangrijk of de leeftijdsgroep? Heeft de koper een bepaald beroep, of zit ‘ie in een bepaalde branche? Ga zo maar door.

Wat je verder moet bedenken is wáár op internet en social media jouw doelgroep zich bevindt. Hier kan marktonderzoek je bij helpen.

Tip: Beschrijf eens hoe jouw ideale klant eruit ziet. Is dat een avontuurlijke man of vrouw tussen de 25 en 45 jaar met veel vrije tijd of is dat een bedrijf met minimaal 10 medewerkers in de staalindustrie met een sterke behoefte aan loyaliteit. Hoe beter jij jouw doelgroep kunt beschrijven, hoe beter je in staat bent met hen te communiceren.

Voer marktonderzoek uit

Onderzoek is altijd nodig. Er zijn namelijk veel vragen waar je een antwoord op wil hebben. Het internet is een ongelooflijk rijke omgeving om heel veel antwoorden te vinden, maar let op dat de informatie actueel is en niet van heel lang geleden.

Jouw doelgroep(en)

  • Hoe groot is mijn doelgroep?
  • Hoe is deze samengesteld?
  • Wat zijn hun belangrijkste behoeften (in relatie tot jouw product)?
  • Waar is die doelgroep, fysiek en virtueel. Hoe gaan ze jou vinden? Welke social media gebruiken ze?

Tip: Banken (bv Rabobank) doen veel brancheonderzoeken en publiceren daar regelmatig over. Ook vind je veel informatie bij het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Jouw concurrenten

  • Wie zijn mijn (grootste) concurrenten?
  • Wat maakt mijn concurrenten succesvol (functioneel, service, prijs, techniek)?

Tip: Stel op internet een vraag die jouw toekomstige klant ook zou kunnen stellen en kijk welke ondernemingen op de eerste twee pagina’s staan. Goede kans dat dat allemaal concurrenten van jou zijn.

Denk verder aan alles wat je kan helpen of bedreigen. Om er een paar te noemen:

  • Zijn er vergunningen nodig?
  • Zijn er subsidiepotjes beschikbaar (gemeente, Rijk, Europa)?
  • Zijn er technologische ontwikkelingen die jij kunt gebruiken of die jou kunnen bedreigen? (bijv. robotisering, kunstmatige intelligentie, nieuwe materialen of productiemethoden)

Op basis van dit onderzoek kun je een goed beeld ontwikkelen hoe jij jouw propositie moet vormgeven, beprijzen en communiceren. En ook wie jouw concurrenten zijn. Schrijf dit allemaal op in een apart marketingplan of in een hoofdstuk over marketing in jouw businessplan.

Hoe communiceer je met jouw doelgroep?

Als je weet wat jouw product of dienst inhoudt, welke meerwaarde ze voor de koper heeft, wie jouw koper is en waar jij jouw koper kunt vinden, kun je gaan nadenken hoe je jouw doelgroep wil bereiken en overtuigen. Tegenwoordig ontkom je er niet aan om een website te (laten) bouwen. Omdat heel veel toekomstige kopers, net zoals jij, via het internet hun informatie zoeken en vinden.

Het is dan belangrijk om veel bezoekers naar jouw website te trekken en die bezoekers vervolgens te verleiden iets van jou af te nemen. Over hoe je dat doet zijn boeken vol geschreven. Wij gebruiken vooral content marketing (publiceren van onze kennis over financiële, fiscale, personele en ondernemerszaken) om grote aantallen bezoekers naar onze website te halen. Beschik je over voldoende financiële middelen, dan kun je ook overwegen om betaalde advertenties op het internet en op social media te plaatsen.

Tip: Zorg er eerst en vooral voor dat jouw toekomstige klant op jouw website geholpen wordt om zijn vraag beantwoord te krijgen.

Tot slot

Dit is een eerste artikel in een serie blogs over het starten van een onderneming. Ben je niet zo goed thuis in een van de onderwerpen? Zoek dan iemand die jou hierbij kan helpen. Denk aan een accountant, bijvoorbeeld uit ons netwerk, die jou kan helpen met de financiële en fiscale kant. Daarnaast hebben wij professionals op allerlei gebied in ons netwerk. Voor als je hulp nodig hebt bij vergunningen, subsidies, personele zaken of marketing.

Meer weten over “Een eigen onderneming starten doe je zo”?

Neem direct contact op

Voeg een reactie toe

Gratis e-book: Hoe start ik mijn eigen onderneming?
30 pagina's vol handige tips voor starters én MKB-ondernemers die al op weg zijn.*
*Maandelijks ontvang je daarnaast onze nieuwsbrief met de laatste ontwikkelingen op financieel, fiscaal en personeel gebied. Natuurlijk wordt je e-mailadres nooit gedeeld met derden.
Weet je zeker dat je het gratis e-book niet wilt ontvangen?
×
×
WordPress Popup Plugin
Shopping cart0
There are no products in the cart!
Continue shopping
0